Afstudeer voorwaarden

Aanwezigheid

Je hebt minimaal 80% van de lesdagen gevolgd (minimaal 14 van de 17 lesdagen in jaar 1 en 15 van de 19 lesdagen in jaar 2). Als je minder dan 80% van de lesdagen hebt bijgewoond, kun je alleen deelnemen aan het jaarexamen als je een aanvullende opdracht hebt ingeleverd. Bij minder dan 70% aanwezigheid (minder dan 12 van de 17 lesdagen in jaar 1 en minder dan 13 van de 19 lesdagen in jaar 2) is deelname aan het jaarexamen niet mogelijk en ontvang je geen diploma;

 

Schriftelijk jaarexamen

Aan het eind van Jaar 1 en het eind van Jaar 2 maak je een schriftelijk, gesloten boek jaarexamen op locatie (Almere). Het jaarexamen bestaat uit 50 meerkeuze-vragen en 3 open vragen in de vorm van casussen. Voor het jaarexamen krijg je 3 uur de tijd en dient met een voldoende (>5,5) afgerond te worden. Voor beide jaarexamens is er 1 herkansingmogelijkheid. 
 

 

Portfolio

In zowel het eerste als het tweede opleidingsjaar werk je aan een portfolio. Beide portfolio's licht je aan het eind van het opleidingsjaar toe in een mondelinge portfolioverdediging. Hierin licht je je leerresultaten en vaardigheden toe. Het portfolio, inclusief de verdediging dient met een voldoende te worden beoordeeld.

Het portfolio van het eerste jaar bestaat uit: 

  • Werkopdrachten: In elke module werk je aan een (groeps)opdracht. Deze opdrachten kunnen bestaan uit casusuitwerkingen, het voorbereiden en voeren van paneldiscussies, analyseopdrachten en verslagen van literatuur of documentaires. De opdrachten worden zowel tijdens als buiten de les, zelfstandig of in groepsverband uitgewerkt. 
  • Stageverslag: In het eerste jaar loop je 3 observatiestage-dagen in een  orthomoleculaire praktijk. Van deze drie stagedagen schrijf je een verslag met jouw ervaringen en je leerproces.
  • Jaaropdracht: In het eerste jaar schrijf je een evidence-based paper dat is gebaseerd op een diagnosekaart met een reeks symptomen. Je analyseert deze symptomen en werkt enkele punten systematisch uit, waarbij je gebruikmaakt van wetenschappelijke literatuur om aan te tonen hoe de interventie vanuit de pathofysiologie functioneert. Tijdens de les 'Evidence & Practice-Based Nutrition' leer je hoe je deze analyses uitvoert en hoe je de paper schrijft.
  • Reflectieverslag: In het reflectieverslag beschrijf je je eigen ontwikkeling en leerproces gedurende de opleiding, en laat je zien dat je inzicht hebt in je sterke en minder sterke punten. Je reflecteert in het verslag op je groei en de impact van de opleiding op je professionele ontwikkeling.

 

Het portfolio van het tweede jaar bestaat uit:

  • Werkopdrachten: In elke module werk je aan een (groeps)opdracht. Deze opdrachten kunnen bestaan uit casusuitwerkingen, het voorbereiden en voeren van paneldiscussies, analyseopdrachten en verslagen van literatuur of documentaires. De opdrachten worden zowel tijdens als buiten de les, zelfstandig of in groepsverband uitgewerkt. 
  • Stageverslag: In het tweede jaar loop je 3 participatiestage-dagen in een  orthomoleculaire praktijk. Van deze drie stagedagen schrijf je een verslag met jouw ervaringen en je leerproces.
  • Jaaropdracht
  • Oefencliënten
  • Keuzepraktijkopdracht
    •  
  • Reflectieverslag: In het reflectieverslag beschrijf je je eigen ontwikkeling en leerproces gedurende de opleiding, en laat je zien dat je inzicht hebt in je sterke en minder sterke punten. Je reflecteert in het verslag op je groei en de impact van de opleiding op je professionele ontwikkeling.