Over ons
vind arts & therapeut
Boeken
Research
Tijdschrift
Opleidingen
Home
zoeken op deze site
Nederlands English

Research

  • SOE-research: Ziektebeelden
  • Nieuws
  • Artikelen over voedingsstoffen
  • Artikelen divers
  • Online databanken en publicaties
  • Anamnese vragenlijst
  • Disclaimer

Beschermende invloed van meervoudig onverzadigde vetzuren en vitamine E tegen ALS

Bij een Nederlands onderzoek bleek een hoge inname van meervoudig onverzadigde vetzuren en vitamine E gepaard te gaan met een daling van 50–60% van het risico op ALS (amyotrofische laterale sclerose). Het toenemende verlies van spierfunctie dat bij deze dodelijk verlopende aandoening optreedt, wordt veroorzaakt door een progressieve degeneratie van motorische neuronen in het centrale zenuwstelsel.
Het onderzoek betrof een case-control project waaraan 132 patiënten met een sporadische (niet-familiaire) vorm van ALS deelnamen, alsmede 220 gezonde mensen die als controles fungeerden. Door middel van een voedselfrequentie-vragenlijst werd de nutriënteninname geïnventariseerd. Daarbij werd gekeken naar de periode van een jaar voorafgaand aan het manifest worden van de ziekteverschijnselen. Bij de betreffende controlepersonen of -persoon werd de voedselconsumptie over dezelfde periode vastgelegd.

Zowel voor de meervoudig onverzadigde vetzuren als voor vitamine E bleek de gemiddelde dagelijkse inname bij de patiënten significant lager te zijn dan bij de controlepersonen. Verder werd vastgesteld dat voor mensen in het hoogste tertiel van de inname van meervoudig onverzadigde vetzuren (meer dan 32 g/dag) het risico om ALS te krijgen 60% lager was dan bij degenen in het laagste tertiel (minder dan 25 g/dag). Voor het hoogste tertiel van de vitamine E-inname (meer dan 22 mg/dag) bedroeg de risicoreductie ten opzichte van het laagste tertiel (minder dan 18 mg/dag) 50% en voor het tweede tertiel 60%.
Bij statistische analyse bleek verder dat tussen de meervoudig onverzadigde vetzuren en vitamine E een duidelijke synergistische werking bestond, waardoor de twee voedselbestanddelen elkaars protectieve invloed versterken.

Veldink JH et al: ’Intake of polyunsaturated fatty acids and vitamin E reduces the risk of developing amyotrophic lateral sclerosis’; J. Neurol., Neurosurg. and Psychiatry, ePub, 28 april 2006.

Terug naar overzicht

Stichting Orthomoleculaire Educatie - Postbus 1237 - 1300 BE Almere - Tel: 036 546.09.30 - Fax: 036 546.09.05 - secretariaat@soe.nl