Vitamine D3 vermindert bostkanker-risico
Een recente epidemiologische studie wijst wederom op een beschermend effect van vitamine D tegen de ontwikkeling van borstkanker. In toenemende mate blijkt uit onderzoek dat vitamine D een preventieve bijdrage levert in de strijd tegen de ontwikkeling van diverse vormen van kanker. In wetenschappelijke kringen dringt men er dan ook op aan om, in het belang van de volksgezondheid, de ADH van vitamine D3 (nu 5 mcg/200 IE) drastisch te verhogen. Vitamine D3 komt slechts in kleine hoeveelheden in de voeding voor en is daarom onder andere als supplement verkrijgbaar in de vorm van levertraan (vitamine A en D) of als zuivere vitamine D3 in tabletvorm.
Vitamin D3 is eigenlijk een hormoon dat door de huid zelf, onder invloed van zonlicht, uit cholesterol wordt aangemaakt. Zonlicht is voor de meesten van ons gedurende het hele jaar, op enkele vakantieweken na, een schaars goed. Onderzoek geeft nu aan dat diverse factoren die de vitamine D-status van de mens positief beïnvloeden een sterke risicoreductie op borstkanker opleveren. Zo bleek bij vrouwen die tijdens de adolescentie het meest aan zonlicht waren blootgesteld, de kans op borstkanker 35% lager te zijn in vergelijking met de groep die het minste zonlicht had genoten. Verder bleek vitamine D bevattende voeding, zoals levertraan en melk, ook de kans op borstkanker tot zelfs 38% te reduceren. Dit onderzoek wees ook op het belang van voldoende vitamine D tijdens de periode van borstontwikkeling bij jonge vrouwen, omdat dit waarschijnlijk voor het verdere leven de meeste vitamine D-gerelateerde bescherming tegen borstkanker biedt. Vitamine D blijft echter gedurende het hele leven een uiterst belangrijke stof!
Knight KA et al: 'Vitamin D and Reduced Risk of Breast Cancer: A Population-Based Case-Control Study'; Cancer Epidemiology Biomarkers and Prevention 16:860-868, 2007.
Terug naar overzicht
|