Over ons
vind arts & therapeut
Boeken
Research
Tijdschrift
Opleidingen
Home
zoeken op deze site
Nederlands English

Research

  • SOE-research: Ziektebeelden
  • Nieuws
  • Artikelen over voedingsstoffen
  • Artikelen divers
  • Online databanken en publicaties
  • Anamnese vragenlijst
  • Disclaimer

Mogelijk remmend effect van vitamine D op ontstaan van prostaatkanker

Tijdens het eerste Multidisciplinary Prostate Cancer Symposium in 2005 werden de resultaten van diverse recente wetenschappelijke onderzoeken gepresenteerd. Zo ook een onderzoek van een groep wetenschappers onder leiding van Haojie Li, MD, PhD, verbonden aan Brigham and Women’s Hospital en Harvard University School of Public Health. Zij hebben ontdekt dat vitamine D een belangrijke beschermende rol kan spelen bij prostaatkanker, en met name bij agressieve tumoren.
Uit eerdere studies is al een omgekeerd verband tussen vitamine D-spiegels en de incidentie van borst- en darmkanker naar voren gekomen. Sinds het duidelijk is dat de sterfte aan kanker lager is in landen met een zonniger klimaat, geniet vitamine D in toenemende mate interesse van onderzoekers. Daarbij is het opvallend dat mannen met een donkere huidskleur (waardoor de vitamine D-productie in de huid onder invloed van zonlicht wordt geremd) het meest prostaatkanker ontwikkelen. Ook blijken oudere mannen, die doorgaans lage vitamine D-spiegels hebben, vaker prostaatkanker te ontwikkelen, terwijl mannen met hogere vitamine D-spiegels weer minder vaak een aggressieve vorm van deze ziekte ontwikkelen.

De wetenschappers onderzochten van 2.783 mannen, die deel uitmaakten van de grotere Physician’s Health Study, de bloedmonsters die bij het begin van de studie, in 1982, waren afgenomen. In 2000 bleken 1.802 mannen prostaatkanker te hebben. Uit eerder onderzoek van deze data was al naar voren gekomen dat hoge calciumwaarden samengingen met een hogere incidentie van prostaatkanker.
Li et al keken naar de bloedwaarden van twee algemeen gangbare vormen van vitamine D (25-hydroxyvitamine D en 1,25-hydroxyvitamine D) bij 1.029 van de mannen met prostaatkanker en vergeleken deze met de bloedwaarden van ruim 1.300 gezonde mannen. Tevens werd het verband onderzocht tussen twee polymorfismen (BsmI of FokI) in het vitamine D-receptorgen (VDR-gen) en de kans op prostaatkanker, alsmede een samenhang tussen deze ziekte en de interactie tussen de twee vitamine D-metabolieten en de VDR-genotypen.
Hieruit kwam naar voren dat mannen met de hoogste vitamine D-waarden een beduidend lager risico (-45%) hadden op het ontstaan van prostaatkanker, waaronder agressieve tumoren. Bij mannen met hoge vitamine D-waarden die bovendien een specifieke receptor hadden die de werking van vitamine D bevordert werd zelfs een risicodaling waargenomen van 55% ten aanzien van prostaatkanker en van maar liefst 77% wat betreft agressieve prostaatkanker. Er bleek geen relatie te bestaan tussen de prediagnostische plasmaspiegels van de vitamine D-metabolieten afzonderlijk en de twee voornoemde polymorfismen BsmI en FokI.

Volgens de onderzoekers kan vitamine D een rol spelen bij het verminderen van het risico op en de agressiviteit van prostaatkanker. Hun onderzoek onderstreept het belang van voldoende op- en inname van vitamine D, hetzij door inwerking van zonlicht op de huid, hetzij via voeding en voedingssupplementen.

Davis JL: ’Vitamin D may lower prostate cancer risk’; WebMD Medical News, 18-2-2005; ’Vitamin D may curb prostate cancer development’; Virgo Publishing, 21-2-2005.

Terug naar overzicht 

Stichting Orthomoleculaire Educatie - Postbus 1237 - 1300 BE Almere - Tel: 036 546.09.30 - Fax: 036 546.09.05 - secretariaat@soe.nl