Over ons
vind arts & therapeut
Boeken
Research
Tijdschrift
Opleidingen
Home
zoeken op deze site
Nederlands English

Research

  • SOE-research: Ziektebeelden
  • Nieuws
  • Artikelen over voedingsstoffen
  • Artikelen divers
  • Online databanken en publicaties
  • Anamnese vragenlijst
  • Disclaimer

Suppletie van multivitaminen-mineralen kan de stemming bij ouderen verbeteren

Recentelijk werden in een dubbelblind placebogecontroleerde studie van zes weken 225 acuut zieke ouderen betrokken. Zij waren allen in het ziekenhuis opgenomen en de gemiddelde leeftijd was 75,6 jaar met een gemiddelde BMI van 25,2. Een deel van de ouderen kreeg de ziekenhuismaaltijden plus een multivitamine-mineralenpreparaat (MVM-groep) en de controlegroep kreeg de ziekenhuismaaltijden plus een placebo. Het multivitaminen-mineralencomplex bevatte per micronutriënt 100% van de ADH.

Symptomen van depressie en het cognitief functioneren werden gemeten. Opvallend was de significante stijging van foliumzuur en vitamine B12 in erythrocyten en plasma terwijl deze waarden in de placebogroep juist waren afgenomen. Significante verschillen van depressiescores werden ook gemeten, waarbij gunstige effecten werden waargenomen in de MVM-groep ongeacht de initiële ernst van de depressie bij aanvang van het onderzoek, welke uiteenliep van geen depressie tot ernstige depressie. Er werden geen verschillen waargenomen op het niveau van cognitief functioneren.

De onderzoekers concludeerden dat voedingssuppletie bij oudere gehospitaliseerde patiënten leidde tot duidelijke klinisch relevante verbeteringen. De meest plausibele verklaring is de verbeterde micronutritionele status. Vele studies hebben reeds een associatie aangetoond tussen foliumzuur en B12 deficiëntie enerzijds en depressie anderzijds. Zowel B12 als foliumzuur zijn voor alle leeftijden van groot belang voor een goed functionerend neurosysteem. Vooral bij ouderen blijken deficiënties op dit vlak veel voor te komen, zelfs wanneer zij nog relatief gezond zijn. Deze lage vitaminestatus kan dan al een negatief effect hebben op de stemming, de cognitie en het sociale functioneren.

Gariballa S., Forster S.:  ‘Effects of dietary supplements on depressive symptoms in older patients: A randomised double-blind placebo-controlled trial’; Clinical Nutrition (ahead of print)

Stichting Orthomoleculaire Educatie - Postbus 1237 - 1300 BE Almere - Tel: 036 546.09.30 - Fax: 036 546.09.05 - secretariaat@soe.nl