Over ons
vind arts & therapeut
Boeken
Research
Tijdschrift
Opleidingen
Home
zoeken op deze site
Nederlands English

Research

  • SOE-research: Ziektebeelden
  • Nieuws
  • Artikelen over voedingsstoffen
  • Artikelen divers
  • Online databanken en publicaties
  • Anamnese vragenlijst
  • Disclaimer

Kalium citraat verbetert botkwaliteit bij vrouwen in de postmenopauze-fase

In een prospectief gerandomiseerd dubbelblind-onderzoek onder postmenopauzale vrouwen met een lage botmassa bleek suppletie met kalium citraat de botmineraaldichtheid (BMD) significant te vergroten. Dit effect wordt toegeschreven aan een alkaliserende invloed van kalium citraat.

Bekend is dat de westerse voeding in het algemeen veel zuurvormende producten bevat. Daardoor kan een verzuring van de lichaamsvloeistoffen ontstaan, hetgeen een nadelig effect op de botkwaliteit kan hebben. Dit impliceert dat nutriënten die helpen de zuurvormende werking van de voeding te neutraliseren de conditie van de botten gunstig kunnen beVnvloeden.

Om het effect van een base-leverend supplement op de botkwaliteit te evalueren werden 161 postmenopauzale vrouwen met een lage botmassa (gemiddelde leeftijd 58,6 jaar) volgens een op toeval berustende methode ingedeeld in twee groepen. Een jaar lang kregen de vrouwen in de ene groep dagelijks een kalium citraat-supplement, terwijl degenen in de andere groep kalium chloride gebruikten.

Vastgesteld werd onder meer dat het gebruik van de citraat-verbinding tot een significante toename van de BMD in de lumbale wervels leidde, terwijl de botmineraaldichtheid in de groep die kaliumchloride kreeg na een jaar significant was verminderd. In de kalium citraat-groep werd verder een significante vermindering van de calcium-uitscheiding via de nieren waargenomen, een bevinding die past bij het beter vasthouden van calcium in het botweefsel.

De resultaten van deze studie wijzen erop dat verhoging van de alkali-consumptie in de vorm van kalium citraat de botkwaliteit van postmenopauzale vrouwen met een lage botmassa belangrijk kan verbeteren.

Jehle S et al: ’Partial neutralization of the acidogenic Western diet with potassium citrate increases bone mass in postmenopausal women with osteopenia’; J. Am. Soc. Nephrol., voorafgaand aan gedrukte uitgave online gepubliceerd 11 oktober 2006.

Stichting Orthomoleculaire Educatie - Postbus 1237 - 1300 BE Almere - Tel: 036 546.09.30 - Fax: 036 546.09.05 - secretariaat@soe.nl