DHA uit visolie verhoogt botdichtheid bij jonge mannen
Een bijna 8 jaren durende studie onder jonge mannen heeft een duidelijke relatie aangetoond tussen de serumwaarden van vooral DHA en de botdichtheid (BMD = bonemineral density). De onderzoekers concluderen dat nu ook duidelijk is dat omega-3 vetzuren belangrijk zijn voor de gezondheid van onze botten en dat deze studie bijdraagt aan het groeiend inzicht dat een te hoge omega-6/omega-3-ratio bijdraagt aan het ontstaan van osteoporose.
Högström M et al: 'n-3 fatty acids are positively associated with peak bone mineral density and bone accruel in healthy men: the NO2 study'; The American Journal of Clinical Nutrition 85:803-807, 2007. Vanek C et al: 'Do n-3 fatty acids prevent osteoporosis?'; The American Journal of Clinical Nurition 85:647-648, 2007.
Terug naar overzicht
|