Over ons
vind arts & therapeut
Boeken
Research
Tijdschrift
Opleidingen
Home
zoeken op deze site
Nederlands English

Research

  • SOE-research: Ziektebeelden
  • Nieuws
  • Artikelen over voedingsstoffen
  • Artikelen divers
  • Online databanken en publicaties
  • Anamnese vragenlijst
  • Disclaimer

Ziektebeelden

Atherosclerose

(N.B.: voor wetenschappelijke referenties klik op de links in de tekst)

Atherosclerose, ook wel aderverkalking genoemd, is de voornaamste oorzaak voor het ontstaan van hart- en vaatziekten zoals een hartinfarct (myocardiale ischemie), een hersenbloeding of andere ernstige vaatziekten, zoals etalagebenen (vermoeidheid en kramp in de benen). Aderverkalking (atherosclerose) veroorzaakt een verharding en vernauwing van de vaatwanden. Hierdoor wordt een goede werking van het vaatstelsel sterk verminderd.
Atherosclerose wordt, volgens de nieuwste inzichten op dit gebied, veroorzaakt door een ontstekingsreactie van het lichaam. Cholesterol speelt in dit proces maar een bescheiden rol. Atherosclerose is een langdurig proces dat vaak in de kinderjaren reeds begonnen is.
Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van bloedonderzoek maken het mogelijk om heel nauwkeurig te bepalen of u gevaar loopt om een hart- en vaatziekte te ontwikkelen. De uitkomsten van dit bloedonderzoek geven niet alleen aan hoe hoog uw risico is op het krijgen van een hart- en vaatziekte, maar kunnen ook gebruikt worden als basis voor de behandeling.
Tijdens dit bloedonderzoek worden de volgende waarden in uw bloed gemeten:

  • CRP, fibrinogeen
  • Homocysteïne
  • Verhouding totaalcholesterol / HDL en HDL apart
  • Triglyceriden
  • HbA1c

Risicogroepen

Sommige mensen hebben een groter risico op het krijgen van een hart- en vaatziekte dan anderen. U behoort tot de risicogroep als één of meerdere aspecten voor u van toepassing is.

  • Eén van uw ouders ontwikkelde voor het 60e levensjaar een hart- en vaatziekte (erfelijke factor)
  • Roken en in iets mindere mate meeroken
  • Diabetes
  • Overgewicht
  • Hoge bloeddruk
  • Verkeerde voeding
  • Chronische stress
  • Te weinig beweging
  • Vrouwen die een hormoontherapie toepassen en in mindere mate vrouwen die de anticonceptiepil gebruiken.

Preventie

- Voeding
Voeding is een belangrijk aspect bij het voorkomen van hart- en vaatziekten. Zo blijkt een Mediterraan dieet grote voordelen op te leveren voor onze gezondheid, met name voor de gezondheid van het hart. Ook duidelijk is dat dagelijks groente en fruit en weinig koolhydraten gezond is voor het hart. Vooral de keuzes die gemaakt worden op het gebied van vetten zijn belangrijk. Het gebruik van bijvoorbeeld extra virgin olijfolie blijkt grote voordelen te hebben bij het voorkomen van LDL-oxidatie en hoge bloeddruk. Maar er kunnen ook makkelijk verkeerde keuzes worden gemaakt.
Verder laat grootschalig onderzoek zien dat vezelrijke voeding de kans op hart- en vaatziekten, met name perifere coronaire vaatziekten, vermindert. Om het risico op welvaartsziekten zoals hart- en vaatziekten te verkleinen is het belangrijk dat we ongeveer 25-30 gram voedingsvezels per dag binnenkrijgen. Voor mensen die bruinbrood eten is er helaas slecht nieuws: bruinbrood bevat te weinig vezels. Met twee bruine boterhammen kom je nauwelijks aan de 3 gram, terwijl de mens voor een goede gezondheid meer dan 30 gram per dag nodig heeft.
Vette vis is gezond voor het hart, vooral vis die niet gekweekt is. Vis bevat veel omega-3 vetzuren, met name EPA en DHA. Onderzoek geeft aan dat EPA en DHA uit vette vis het risico op hart- en vaatziekten vermindert. Voor wie geen vis lust en zich toch wil beschermen tegen hart- en vaatziekten is visoliesuppletie de enige effectieve oplossing.

-B-vitamines
Er is een duidelijke relatie tussen een te lage bloedwaarde van foliumzuur en vitamine B6 en een verhoogde homocysteïne-waarde, en daarmee een verhoogd risico op een hart- en vaatziekte. Andere onderzoeken bevestigen deze visie. Als homocysteïne niet voldoende wordt omgezet in methionine doordat het remethylatie-proces niet goed verloopt, is er vaak een tekort aan foliumzuur. Als het overtollige homocysteïne niet voldoende door de lever via het transsulfuratie-pad wordt omgezet in cysteïne is er ook sprake van een tekort aan vitamine B6 en B12. 

- Vitamine E
Vitamine E is een vetoplosbare anti-oxidant. Vitamine E kan bij de preventie van atherosclerose worden ingezet omdat het:

  • LDL-oxidatie vermindert,
  • trombose vermindert en de
  • ontstekingsreactie vermindert.

Bovendien laat onderzoek zien dat extra vitamine E het risico om aan een hart- en vaatziekte te overlijden vermindert. D-alfa-tocoferol is de beste keuze bij de preventie van atherosclerose.

Wie gezond denkt te eten komt bedrogen uit. Onderzoek laat zien dat we via onze huidige westerse voeding dagelijks slechts ongeveer 30 IE vitamine E binnenkrijgen terwijl 100-800 IE per dag gezien wordt als een juiste dosis voor onze gezondheid. Veel Amerikaanse cardiologen realiseren zich dat het slecht gesteld is met onze voeding. De helft van de Amerikaanse cardiologen gebruiken daarom zelf, preventief, vitamine E.

Stichting Orthomoleculaire Educatie - Postbus 1237 - 1300 BE Almere - Tel: 036 546.09.30 - Fax: 036 546.09.05 - secretariaat@soe.nl