Over ons
vind arts & therapeut
Boeken
Research
Tijdschrift
Opleidingen
Home
zoeken op deze site
Nederlands English

Research

  • SOE-research: Ziektebeelden
  • Nieuws
  • Artikelen over voedingsstoffen
  • Artikelen divers
  • Online databanken en publicaties
  • Anamnese vragenlijst
  • Disclaimer

Vitaminegehalte in groenten drastisch gedaald [ 17-04-2008 ]

De aanwezigheid van vitaminen en mineralen in groenten als andijvie, bloemkool en wortelen is de afgelopen twintig jaar flink teruggelopen, meldt De Telegraaf. Soms zelfs met meer dan 50%.

Lees het originele artikel op www.telegraaf.nl

Voor een belangrijk deel wordt de drastische daling van het vitaminegehalte in groenten veroorzaakt door het injecteren van mest in onze landbouwgrond. Sinds vijftien jaar mogen boeren in Nederland geen mest meer bovengronds uitrijden en zijn ze verplicht het rechtstreeks in de grond te injecteren. Dit heeft grootse gevolgen gehad voor de Nederlandse bodemkwaliteit en daarmee de kwaliteit van de gewassen.

Het ecologische bodemleven heeft zwaar te leiden onder een zuurstoftekort ten gevolge van het injecteren van mest. Bij bemesting komt het schadelijke blauwzuurgas vrij. Dit gas wordt onschadelijk gemaakt door zuurstof. In geval van het injecteren van mest door zuurstof in de bodem. De gewassen van Nederlandse bodem hebben dan ook in de loop der jaren sterk aan kwaliteit ingeboet. "Als we zo doorgaan komt de volksgezondheid in gevaar", waarschuwt Paul Blokker van de Vereniging tot behoud van boer en milieu in de Telegraaf.

De gemiddelde Nederlander heeft een gebrek aan zink, ijzer, selenium, koper, magnesium en een tekort aan vitamine A. Bovendien bevatten groenten tegenwoordig veel minder vitamine C. Volgens een vergelijkend onderzoek door de Consumentenbond in 2006 is het vitamine C gehalte in Broccoli met maar liefst 84% teruggelopen ten opzichte van 2001. Met teruglopende gehaltes vitaminen en mineralen in groenten en fruit wordt het steeds lastiger om voldoende van alles binnen te krijgen. Dit komt nog eens bovenop de tekorten die men oploopt door het huidige voedingspatroon. Zie de samenvatting van het rapport 'Tekorten in de Nederlandse Voeding'.

Seleniumtekort

Al langer bekend is dat de hoeveelheid selenium in de Nederlandse bodem zeer laag is. Het is nog nauwelijks meetbaar. De inname van selenium via de voeding is in onderzoek al meermalen in verband gebracht met de kans op kanker (www.kanker-actueel.nl). "Eén op de drie Nederlanders krijgt tegenwoordig kanker. Dat is veel hoger dan waar ook ter wereld" constateert Paul Blokker.

Bron: Telegraaf 16 april 2008

Terug

Stichting Orthomoleculaire Educatie - Postbus 1237 - 1300 BE Almere - Tel: 036 546.09.30 - Fax: 036 546.09.05 - secretariaat@soe.nl