Polyfenolen en meervoudig onverzadigde vetzuren vertragen Alzheimer [ 14-12-2009 ]
Met het klimmen der jaren neemt de aanmaak van nieuwe zenuwcellen in de hersenen
gestaag af en kunnen neurodegeneratieve processen ontstaan, zoals de ziekte van
Alzheimer. Uit een Spaans onderzoek blijkt nu dat een voeding rijk aan polyfenolen
en meervoudig onverzadigde vetzuren (MOV³) de aanmaak van zenuwcellen juist
kan bevorderen en bescherming kan bieden tegen schadelijke processen die onder andere
Alzheimer kunnen veroorzaken.
De onderzoekers, verbonden aan de Universiteit van Barcelona, gebruikten voor hun
onderzoek twee groepen volwassen muizen. Gedurende een periode van 40 dagen (vergelijkbaar
met 5 levensjaren bij de mens) kreeg de ene groep een normale voeding, terwijl de
andere groep een verrijkte voeding kreeg. De verrijking bestond uit een mengsel
van noten, cacao, plantaardige oliën rijk aan onverzadigde vetzuren en meelsoorten
met veel oplosbare vezels. Het doel van het onderzoek was om vast te stellen of
een natuurlijke voeding met veel polyfenolen en MOV³ de aanmaak van nieuwe
zenuwcellen bij volwassen muizen kan stimuleren. Tevens wilde men inzicht krijgen
in de achterliggende mechanismen.
Na de veertig dagen werden diverse gebieden in de hersenen geanalyseerd. Bij de
dieren die de verrijkte voeding hadden gekregen werden meer stamcellen en meer nieuwe
gedifferentieerde cellen aangetroffen in de bulbus olfactorius en de hippocampus.
Verder werd gekeken in hoeverre de verrijkte voeding in staat was cellen van de
hippocampus en de hersenschors te beschermen tegen oxidatieschade of neurale celdood.
Met behulp van waterstofperoxide werd oxidatieve schade toegebracht aan celculturen,
waarbij 40% van de cellen afstierf. Door het vooraf behandelen met de verrijkte
voeding kon de oxidatieve schade worden geminimaliseerd en soms zelfs geheel worden
voorkomen. Dezelfde resultaten werden gevonden voor schade als gevolg van bèta
amyloïd. Bèta amyloïd is een abnormaal afbraakproduct van het eiwit
APP (amyloïdprecursorproteïne) en wordt in verband gebracht met het ontstaan
van de ziekte van Alzheimer.
Volgens de onderzoekers blijkt uit de resultaten van hun studie dat een met veel
polyfenolen en MOV³ verrijkte voeding in staat is de aanmaak van nieuwe cellen
in de hersenen van volwassenen te stimuleren en de neurale verbindingen te versterken
die worden aangetast door ouderdom en neurodegeneratieve processen, zoals Alzheimer.
Bovendien beschermt een dergelijke voeding neuronen tegen oxidatieve en neurale
schade.
Op grond van deze gunstige eigenschappen concluderen de onderzoekers dat deze verrijkte
voeding het ontstaan van Alzheimer zou kunnen remmen en zelfs het verloop van de
ziekte zou kunnen vertragen.
Valente T et al: ’A Diet Enriched in Polyphenols and Polyunsaturated Fatty Acids,
LMN Diet, Induces Neurogenesis in the Subventricular Zone and Hippocampus of Adult
Mouse Brain’; Journal of Alzheimers Disease 18:4, december 2009. Terug
|