Onrust over probiotica onderzoek Universitair Medisch Centrum Utrecht [ 24-01-2008 ]
Immunoloog Eric Claassen (Erasmuns MC, Rotterdam) verklaart in de Volkskrant dat
er bij zijn weten nog nooit iemand aan probiotica is overleden. Volgens hem kan
het slechte resultaat dan ook niet aan de probiotica hebben gelegen: ’Niet aan de
bereiding, niet aan de mix. Misschien ligt de verklaring toch in de statische verwerking
van de gegevens’.
Op de website van de MBOG staat een uitgebreid informatief verhaal met achtergronden.
Auteur: Mw. Dr. Fokje Russchen, Orthomoleculair en Homeopathisch arts, bestuurslid
MBOG. Bekijk
de achtergronden.
In een groot onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Utrecht is gekeken naar
de werking van probiotica bij patiënten met ernstige acute alvleesklierontsteking
(pancreatitis), een gevaarlijke aandoening met een hoge sterfte. Aan het experiment
deden 296 patiënten mee, in vijftien ziekenhuizen. De helft van de patiënten
kreeg een cocktail van zes verschillende protiotische bacteriestammen (Ecologic
641), de andere helft een placebo, rechtstreeks toegediend via een neussonde die
via de maag eindigde in de dunne darm.
Na analyse van de onderzoeksresultaten is geheel tegen de verwachting in gebleken
dat in de behandelgroep meer doden waren gevallen dan in de placebogroep: 24 in
de behandelgroep tegenover 9 in de controlegroep. Volgens hoofdonderzoeker prof.
Dr. H. Gooszen zijn de doden vooral gevallen in de groep meest zieke patiënten
en al vrij snel na toediening van de probiotica. Deze groep patiënten lag op
de intensive care en had beademing nodig. Tevens waren diverse organen uitgevallen.
In een persbericht van branche-organisatie NPN wordt gesteld dat het probioticum
Ecologic 641 specifiek voor dit onderzoek is ontwikkeld en niet op de markt gebracht,
of voor consumenten verkrijgbaar.
De oorzaak van de hogere aantal sterfgevallen in de behandelgroep van het onderzoek
is nog niet bekend. Volgens de NPN lijkt de behandeling met probiotica via een sonde
in een groot deel van de overleden patiënten (9 van de 24) te hebben geleid
tot het afsterven van weefsel in de dunne darm. Dit is een bekend beeld van de ziekte
en treedt op bij een klein deel van patiënten die via een sonde worden gevoed.
Het lijkt erop dat in dit onderzoek het probioticum deze ernstige complicatie heeft
versterkt.
Ook de branche-organisatie is geschokt door de negatieve resultaten, maar men benadrukt
dat er wel rekening gehouden moet worden met de doelgroep van het onderzoek, namelijk
ernstig zieke mensen. ’Er bestaat geen enkele aanwijzing dat gezonde consumenten
gevaar lopen bij het gebruik van probiotica-producten die op de markt zijn gebracht’,
aldus de NPN.
Ook volgens prof. Gooszen is er geen enkele reden om te stoppen met het gebruik
van probiotische producten.
Terug
|