Normale (= orale) consumptie van probiotica is veilig [ 01-07-2009 ]
Op 22 juni 2009 heeft de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) een persbericht gepubliceerd
met de resultaten van een advies van het Bureau Risicobeoordeling over de veiligheid
van oraal ingenomen probiotica.
De belangrijkste conclusies:
-
Er zijn geen aanwijzingen zijn dat normale (= orale) consumptie van probiotica
door gezonde mensen gezondheidsrisico's met zich meebrengt.
-
Kwetsbare groepen en probiotica: ook voor gezonde ouderen, zwangeren en zuigelingen
is er geen reden om aan te nemen dat probiotica niet veilig zouden zijn.
-
Risicogroepen: voor patiënten met een sterk verzwakt immuunsysteem* (immuun-gecompromiteerden)
of ernstige (acuut opvlammende) darmkwalen wordt aangeraden om, voordat zij probiotica
gaan gebruiken, eerst hun behandelende arts te raadplegen (zie ook toelichting
pagina 2).
Waarom is er een veiligheidsbeoordeling uitgevoerd door de VWA?
Het bureau Risicobeoordeling van de VWA deed een literatuuronderzoek naar aanleiding
van de negatieve resultaten van het Propatria onderzoek, voorjaar 2008. Deze multicenter-studie
onder coördinatie van het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) had tot
doel aan te tonen dat probiotica infectieremmend zouden werken als medische toepassing
bij patiënten met acute alvleesklierontsteking. Het ging hierbij niet om orale
toepassing, maar om toediening van een specifiek probiotica-mengsel via een darmsonde!
De sterfte in de groep die probiotica kreeg bleek echter significant hoger dan in
de placebogroep en daarom werd de studie voortijdig afgebroken. Het in dit onderzoek
gebruikte probioticum is specifiek voor dit onderzoek ontwikkeld en niet op de markt
gebracht of voor consumenten verkrijgbaar.
Bekijk hier het gehele advies (pdf) Terug
|