Over ons
vind arts & therapeut
Boeken
Research
Tijdschrift
Opleidingen
Home
zoeken op deze site
Nederlands English

Research

  • SOE-research: Ziektebeelden
  • Nieuws
  • Artikelen over voedingsstoffen
  • Artikelen divers
  • Online databanken en publicaties
  • Anamnese vragenlijst
  • Disclaimer

Multivitamine-suppletie vermindert kans op voedselallergie bij kinderen [ 20-11-2009 ]

In totaal deden 2.423 kinderen in de leeftijd van 8 jaar mee aan een onderzoek naar het effect van multivitamine-suppletie op het risico op allergische aandoeningen. Via de ouders van de kinderen werd informatie ingewonnen over diverse leefstijl-factoren, zoals het gebruik van vitamine-supplementen, blootstelling aan milieu-invloeden en symptomen of diagnoses van allergische aandoeningen. Aanvullend werden bloedmonsters genomen om de IgE-concentraties van specifieke allergenen uit de voeding en via de lucht overgedragen allergenen te meten.

Uit de resultaten bleek dat het gebruik van een multivitamine-supplement op 8-jarige leeftijd geen duidelijke invloed had op de incidentie van astma, allergische rinitis, eczeem of atopische sensibilisatie. Echter, bij kinderen die al voor hun vierde levensjaar een multivitamine-supplement kregen was duidelijk sprake van een verminderd risico (39% lager) op voedselallergie. Tevens werden er aanwijzingen gevonden voor een lager risico op allergische rinitis in deze groep.

De onderzoekers wijzen erop dat multivitamine-suppletie blijkbaar vooral tijdens de eerste levensjaren van belang is in dit verband, want ook bij kinderen die vanaf 5 jaar waren begonnen met het gebruik van multi-vitamines kon het gunstige verband niet worden gevonden.

Marmsjö K et al: ’Use of multivitamin supplements in relation to allergic disease in 8-y-old children’; Am. J. Clin. Nutr., E-pub. 28 okt. 2009, doi: 10.3945/ajcn.2009.27963.

Terug

Stichting Orthomoleculaire Educatie - Postbus 1237 - 1300 BE Almere - Tel: 036 546.09.30 - Fax: 036 546.09.05 - secretariaat@soe.nl