Over ons
vind arts & therapeut
Boeken
Research
Tijdschrift
Opleidingen
Home
zoeken op deze site
Nederlands English

Research

  • SOE-research: Ziektebeelden
  • Nieuws
  • Artikelen over voedingsstoffen
  • Artikelen divers
  • Online databanken en publicaties
  • Anamnese vragenlijst
  • Disclaimer

Koffieleuten hebben minder kans op gevorderde prostaatkanker [ 15-01-2010 ]

In het onderzoek, uitgevoerd door medewerkers van Harvard Medical School en Harvard School of Public Health, is gezocht naar een mogelijk verband tussen de consumptie van gewone en cafeïnevrije koffie en prostaatkanker. Daarvoor werd gebruikgemaakt van data uit de Health Professionals’ Follow-Up Study. Aan de hand van deze gegevens hebben de onderzoekers de koffieconsumptie van 50.000 mannen in de leeftijd van midden vijftig tot midden zeventig over een periode van 20 jaar (1986–2006) in kaart gebracht. In deze periode werden 4.975 gevallen van prostaatkanker gediagnosticeerd.

Mannen die dagelijks 6 of meer koppen koffie dronken bleken 41% minder kans te hebben op het ontwikkelen van gevorderde of fatale prostaatkanker ten opzichte van mannen die geen koffie dronken. Ten aanzien van alle vormen van prostaatkanker werd een risicoreductie van 19% gevonden. Deze cijfers zijn des te opmerkelijker omdat in de groep met forse koffiedrinkers vaker leefstijlfactoren werden aangetroffen die het risico op prostaatkanker juist verhogen, zoals roken, weinig lichaamsbeweging en overgewicht.

Overigens kan dit gunstige effect niet worden toegeschreven aan cafeïne, aangezien het evenzeer werd gesignaleerd bij een hoge consumptie van cafeïnevrije koffie. Welk actief bestanddeel in koffie dan wel verantwoordelijk is, is niet duidelijk.

Harvard-onderzoekster Kathryn Wilson vindt het nog te vroeg om te adviseren veel koffie te gaan drinken, ondanks het feit dat in andere studies ook al een gunstig effect van koffie op lever- en endometriumkanker is gevonden. Er is nog meer onderzoek nodig om precies te achterhalen welk stoffen en mechanismen hierbij betrokken zijn. Ze vermoedt dat het iets te maken heeft met het glucosemetabolisme en insuline. Feit is wel dat er geen reden is om te stoppen met het drinken van koffie uit angst voor het krijgen van prostaatkanker, aldus Wilson.

Wilson MK; presentatie tijdens de American Association for Cancer Research Frontiers in Cancer Prevention Research Conference, Houston, 7 dec. 2009.

Terug

Stichting Orthomoleculaire Educatie - Postbus 1237 - 1300 BE Almere - Tel: 036 546.09.30 - Fax: 036 546.09.05 - secretariaat@soe.nl