Antioxidant suppletie opnieuw ter discussie [ 16-04-2008 ]
Gisteren 16 april maakte de media opnieuw melding van het Deense onderzoek¹
over het effect van anti-oxidant voedingssupplementen op de sterftekans. Eind vorig
jaar werd dit onderzoek gepubliceerd in Journal of the American Medical Association
(JAMA
2007; 297:842-857) en het is nu dus opnieuw gepubliceerd in de Cochrane Systematic
Review¹.
Bij nadere beschouwing van het onderzoek bleek echter eind vorig jaar al dat er
weinig deugt van de gehanteerde methoden van de meta-analyse, daarom heeft het onderzoek
veel internationale kritiek ontvangen. Ook al claimen de onderzoekers een aantal
veranderingen doorgevoerd te hebben in de methodieken, toch blijft de internationale
kritiek op het onderzoek onveranderd.
Lees hier de reactie van de SOE begin dit jaar op
het onderzoek.
¹ Bjelakovic G, et al. Antioxidant supplements for prevention of mortality
in healthy participants and patients with various diseases (Review). Cochrane Database
of Systematic Reviews 2008, Issue 2
Terug
|