NieuwsVisolie geeft sporters langere adem [ 19-03-2010 ]
Omega-3 vetzuren uit visolie hebben al een imposante reeks van heilzame eigenschappen
op hun naam staan: vermindering van het risico op hart- en vaatziekten, het remmen
van ontstekingen, preventie van macula degeneratie, verbetering van gedragsproblemen
en van de hersenfuncties, om maar eens wat te noemen.
Sinds kort kan er nóg een bijzondere eigenschap worden toegevoegd. Uit een
Iraans/Duits onderzoek is namelijk gebleken dat suppletie met omega-3 vetzuren de
longfunctie van sporters tijdens en na de training kan verbeteren.
Meer informatie Verstokte rokers kunnen niet zonder groene thee [ 16-02-2010 ]
Niet gaan roken c.q. stoppen met roken is uiteraard het beste gezondheidsadvies,
maar niet iedereen kan of wil dat advies opvolgen. Ongeveer eenderde van Europeanen
en 20% van de Amerikanen rookt. Wie de tabak niet kan afzweren zou in elk geval
dagelijks minimaal 1 kop groene thee moeten drinken. Uit een recent Taiwanees onderzoek
blijkt namelijk dat verstokte rokers daardoor het risico op longkanker aanzienlijk
kunnen verkleinen.
Meer informatie Koffieleuten hebben minder kans op gevorderde prostaatkanker [ 15-01-2010 ]
Prostaatkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij mannen in Nederland.
Hetzelfde geldt voor landen als Groot-Brittannië en de V.S. Wereldwijd wordt
jaarlijks bij meer dan een half miljoen mannen prostaatkanker vastgesteld en overlijden
meer dan 200.000 mannen aan de ziekte. Uit een grootschalig Amerikaans onderzoek
blijkt nu dat mannen die dagelijks flink wat koffie drinken minder risico lopen
om gevorderde of zelfs fatale prostaatkanker te ontwikkelen.
Meer informatie Polyfenolen en meervoudig onverzadigde vetzuren vertragen Alzheimer [ 14-12-2009 ]
Voeding met veel polyfenolen en meervoudig onverzadigde vetzuren vertraagt ontstaan
en verloop van Alzheimer. Uit een recent Spaans onderzoek blijkt nu dat een voeding
rijk aan polyfenolen en meervoudig onverzadigde vetzuren (MOV³) de aanmaak
van zenuwcellen juist kan bevorderen en bescherming kan bieden tegen schadelijke
processen die onder andere Alzheimer kunnen veroorzaken.
Meer informatie Multivitamine-suppletie vermindert kans op voedselallergie bij kinderen [ 20-11-2009 ]
Kinderen die van jongs af aan een multivitamine-supplement krijgen, blijken minder
vaak last te hebben van allergische aandoeningen als ze de schoolgaande leeftijd
hebben bereikt. Dit concluderen Zweedse wetenschappers van het bekende Karolinska
Institute naar aanleiding van een onderzoek bij een grote groep 8-jarige kinderen.
Meer informatie Extra foliumzuur vermindert gedragsproblemen [ 13-10-2009 ]
Van het gebruik van foliumzuur voorafgaand aan en in het begin van de zwangerschap
is algemeen bekend dat het in belangrijke mate het risico op neurale buis defecten,
zoals een open ruggetje, bij baby's kan voorkomen. Onderzoekers van de Erasmus Universiteit
in Rotterdam hebben nu vastgesteld dat extra foliumzuur in het eerste trimester
van de zwangerschap ook gedragsproblemen bij de nakomelingen kan helpen voorkomen.
Meer informatie  SOE receptuur in het kader van Nieuwe Influenza A (H1N1) [ 14-08-2009 ]
Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) staat het aantal
bevestigde infecties met het Nieuwe Influenza A (H1N1) in Nederland nu op 1473 (per
14 augustus). Het RIVM onderscheidt bepaalde risicogroepen. Niet alleen voor deze
groepen, maar voor iedereen is het van belang naast algemene hygiëne maatregelen
ook orthomoleculair het immuunsysteem aanzienlijk te versterken. De SOE hanteert
een orthomoleculair receptuur ter versterking
van het immuunsysteem, dat in het kader van het Nieuwe Influenza A toepasbaar is.
Meer informatie Normale (= orale) consumptie van probiotica is veilig [ 01-07-2009 ]
Op 22 juni 2009 heeft de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) een persbericht gepubliceerd
met de resultaten van een advies van het Bureau Risicobeoordeling over de veiligheid
van oraal ingenomen probiotica. Dit naar aanleiding het onderzoek wat het Universitair
Medisch Centrum Utrecht (UMCU) in het voorjaar van 2008 deed naar probiotica als
medische toepassing bij patiënten met acute alvleesklierontsteking. Eén
van de belangrijkste conclusies is dat er geen aanwijzingen zijn dat normale (=
orale) consumptie van probiotica door gezonde mensen gezondheidsrisico’s met zich
meebrengt.
Meer informatie Voedingsstoffen bieden verlichting bij Fibromyalgie [ 28-05-2009 ]
Uit onderzoeken naar Fibromyalgie (FM), een chronisch pijn syndroom, blijkt steeds
vaker dat een abnormale productie van neurotransmitters en andere chemische stoffen
een centrale rol speelt. De zogenaamde ‘Myers’ cocktail, met magnesium, calcium,
B vitamines en vitamine C intraveneus toegediend, lijkt de klachten te verlichten.
Ook bij onderzoeken met MSM en Q10 worden veelbelovende resultaten gezien.
Kijk voor het complete literatuuroverzicht pathologie, diagnose en behandelwijze
bij fibromyalgie op soe-research webpagina.
Meer informatie Suppletieadvies Gezondheidsraad [ 28-04-2009 ]
27 April jl. heeft de Gezondheidsraad een hernieuwd suppletieadvies voor verscheidene
microvoedingstoffen (foliumzuur en de vitamines D, K of B12) aangeboden aan de minister
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Meer informatie Nieuws over life extension [ 24-02-2009 ]
Er is een groeiende hoeveelheid bewijs voor de rol van sirtuïnes (silent information
regulators), bij life extension. Sirtuïnes zijn proteïnen en er zijn inmiddels
een groot aantal varianten bekend. Het mechanisme achter het anti-aging potentieel
van sirtuïnes wordt steeds verder ontrafeld. Calorierestrictie en de voedingsstof
resveratrol lijken op hun beurt een positief effect te hebben op de hoeveelheid
beschikbare sirtuïnes in het lichaam en dus op life extension.
Meer informatie JAMA over nutriënten en prostaatkanker [ 19-12-2008 ]
Het wetenschappelijke tijdschrift JAMA (Journal of the American Medical Association)
zal in de uitgave van 7 januari 2009 de resultaten publiceren van twee studies die
de relatie onderzochten tussen verschillende nutriënten en het risico op prostaatkanker.
Volgens beide studies verlaagt dagelijkse suppletie van vitamine E, vitamine C,
selenium, apart of in combinatie het risico op prostaatkanker niet. Vanuit verschillende
hoeken zijn inmiddels kanttekeningen geplaatst bij deze onderzoeken.
Meer informatie Vitaminegehalte in groenten drastisch gedaald [ 17-04-2008 ]
De aanwezigheid van vitaminen en mineralen in groenten als andijvie, bloemkool en
wortelen is de afgelopen twintig jaar flink teruggelopen, meldt De Telegraaf 16
april j.l. Soms zelfs met meer dan 50 %. Belangrijkste oorzaak: Zuurstoftekort in
de bodem door het injecteren van mest.
Meer informatie Antioxidant suppletie opnieuw ter discussie [ 16-04-2008 ]
16 April: Onveranderde internationale kritiek op het opnieuw gepubliceerde Deense
onderzoek over het effect van anti-oxidant voedingssupplementen op de sterftekans.
Eind vorig jaar werd dit onderzoek al gepubliceerd in Journal of the American
Medical Association (JAMA
2007; 297:842-857) en ontving toen veel internationale kritiek.
Meer informatie Verontrustende definitie ‘Orthomoleculair’ op Wikipedia [ 13-02-2008 ]
De SOE vindt het verontrustend te vernemen dat de populaire en veel geraadpleegde
Internet encyclopedie Wikipedia de Orthomoleculaire wetenschap schaart onder de
zogenaamde ‘pseudowetenschappen’ en het uitgangspunt van orthomoleculaire geneeskunde
onbewezen acht.
Meer informatie Onrust over probiotica onderzoek Universitair Medisch Centrum Utrecht [ 24-01-2008 ]
Naar aanleiding van een verklaring van het Universitair Medisch Centrum Utrecht
(UMCU), woensdag 23 januari, over een proef met probiotica waarbij onverwacht veel
mensen zijn overleden is de nodige onrust ontstaan. Het oraal gebruik van probiotica
in de vorm van een voedingssupp- lement of een zuiveldrankje is echter nog steeds
absoluut veilig.
Meer informatie
|