Nieuws
Bacteriën communiceren met schimmels
Uit een recent onderzoek is gebleken dat bacteriën niet alleen onderling maar ook met bijvoorbeeld met candida-schimmels kunnen communiceren. Via deze communicatie kan een candida-infectie worden bevorderd of juist worden afgeremd.
EPA meer effectief dan DHA bij depressies
Dat omega-3 vetzuren effectief kunnen zijn bij depressies is in verschillende onderzoeken aangetoond. Uit een recente meta-analyse is nu ook duidelijk geworden dat EPA daarbij belangrijker is dan DHA.
Krillolie kan ontstekingen bij colitis ulcerosa verminderen
Krillolie heeft mogelijk een beschermende werking tegen de inflammatoire darmziekte colitis ulcerosa. Dat blijkt althans uit een Noors dierexperimenteel onderzoek.
Aardbeien mogelijk gunstig bij obesitas
Aardbeien bezitten mogelijk de capaciteit om het cholesterolprofiel te verbeteren bij mensen met obesitas. Dat blijkt uit recent onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift ‘British Journal of Nutrition’.
Vitamine A en B1 kunnen preventief werken tegen glaucoom
Mensen die veel vitamine A en B1 innemen lopen minder risico op het krijgen van glaucoom dan de mensen die weinig van deze vitamines binnen krijgen, zo blijkt uit een onderzoek van het Erasmus Medisch Centrum.
Kersensap bevordert de slaap
Het drinken van kersensap kan bijdragen aan een goede nachtrust. Zowel de slaapkwaliteit als de slaapduur worden significant verbeterd door het drinken van het sap.
Biologisch-dynamische melkproducten goed voor borstvoeding
Moeders die voor en tijdens de periode van borstvoeding biologisch-dynamische zuivel gebruiken, hebben meer gunstige vetzuren in hun moedermelk dan moeders die de gangbare zuivel gebruiken.
Negatieve berichten over voedingssupplementen: wat is waar?
Naar aanleiding van twee wetenschappelijke publicaties is er in de media een aantal negatieve berichten over voedings-supplementen verschenen. De vraag is of deze berichtgeving correct is.
VCP 2007-2010: Nederlander eet niet gezond
De nieuwste Voedselconsumptiepeiling is onlangs gepubliceerd. Hieruit blijkt dat de Nederlander niet gezonder is gaan eten sinds de vorige peiling in 2003: de inname van groeten, fruit, vis en vezels is nog altijd (ver) onder de maat.
Vitamine C, zink en echinacea effectief tegen verkoudheid
Uit een reviewartikel blijkt dat vitamine C significant preventieve effecten heeft tegen verkoudheid. Zink en echinacea kunnen zorgen voor extra symptoomverlichting en verkorting van de verkoudheidsduur.
Minder angstig en depressief met probiotca
Volgens een recent Iers onderzoek kunnen probiotica neurochemische processen in de hersenen veranderen. Muizen die naast de gewone voeding ook melkzuur-bacteriën kregen, vertoonden minder depressief gedrag, angstgevoelens en stress.
Alfa liponzuur bij type ii diabetes
Nieuw onderzoek bevestigt nog weer eens de gunstige effecten van alfa-liponzuur bij type II-diabetes: het verlaagt de bloedsuiker, verbetert de insulinegevoeligheid en vermindert oxidatieve stress.
Het belang van een goede darmflora bij zwaarlijvigheid
In het tijdschrift ‘British Journal of Nutrition’ is een artikel verschenen over het belang van een goede darmflora bij een calorierijk voedingspatroon in relatie tot het gewichtsverloop en het vetpercentage.
Foliumzuur kan kans op borstkanker verlagen
Uit een nieuw gepubliceerd onderzoek in het ‘American Journal of Epidemiology’ blijkt dat foliumzuur het risico op pre-menopauzale borstkanker kan verlagen.
Lage vitamine B12-status tijdens zwangerschap: meer kans op een huilbaby
Nederlandse onderzoekers hebben aangetoond dat de kans op het krijgen van een huilbaby groter is indien de moeder tijdens de zwangerschap een laag vitamine B12-gehalte heeft.
Koffie kan beschermen tegen Alzheimer
Het drinken van 4-5 kopjes filterkoffie zou het risico op de ziekte van Alzheimer kunnen verkleinen, zo blijkt uit recent onderzoek. De onderzoekers tasten nog in het duister over welke stof in koffie verantwoordelijk is voor dit effect.
Helft Italiaanse ouderen heeft vitaminetekorten
Onlangs is een Italiaans onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat de helft van de gezonde en zelfstandig wonende ouderen in Italië een vitamine B1-, B2- en/of vitamine A-deficiëntie hebben.
Nieuwe voedingsrichtlijnen VS
In de VS zijn nieuwe voedingsrichtlijnen uitgebracht die worden gebruikt in voedings- en educatieprogramma’s voor miljoenen Amerikanen. Een stap in de goede richting, maar er zijn nog onvoldoende handvatten om gezond te kunnen blijven.
Vitamine D helpt tegen luchtweginfecties bij pasgeboren baby’s
Uit onderzoek van het UMC Utrecht blijkt dat baby’s die bij de geboorte een vitamine D-tekort hebben een verhoogde kans op een luchtweginfectie tijdens het eerste levensjaar hebben.
Resveratrol mogelijk gunstig bij insulineresistentie
Dagelijks gebruik van resveratrol kan ervoor zorgen dat het lichaam beter reageert op insuline, aldus een onderzoek in het ‘British Journal of Nutrition’.
Eiwitrijk dieet verhoogt risico op diabetes
Een verhoogde inname van met name dierlijke eiwitten verhoogt de kans op type II-diabetes, zo blijkt uit een Nederlandse studie. Deze bevinding is mogelijk nadelig voor mensen die het Dr. Frank dieet volgen.
Relatie voedingspatroon en ADHD bewezen
Uit een Nederlands onderzoek, gepubliceerd in ‘The Lancet’, komt naar voren dat er bij kinderen met ADHD een duidelijk verband bestaat tussen voedingspatroon en gedrag. Het volgen van een individueel eliminatiedieet is daarbij het meest zinvol.
Herevaluatie onderzoek: Anti-oxidanten verhogen sterfterisico toch niet
In 2007 deden de resultaten van een grootschalig onderzoek veel stof opwaaien: het gebruik van anti-oxidant voedings-supplementen zou het sterfterisico verhogen. Uit een herevaluatie blijkt nu dat deze conclusies onjuist zijn.
Visolie geeft sporters langere adem
Uit een Iraans/Duits onderzoek is gebleken dat suppletie met omega-3 vetzuren de longfunctie van sporters tijdens en na de training kan verbeteren.
Rokers kunnen niet zonder groene thee
Niet gaan roken c.q. stoppen met roken is uiteraard het beste gezondheidsadvies, maar wie de tabak niet kan afzweren zou in elk geval dagelijks minimaal 1 kop groene thee moeten drinken. Uit een recent onderzoek blijkt namelijk dat rokers daardoor het risico op longkanker aanzienlijk kunnen verkleinen.
Koffieleuten hebben minder kans op gevorderde prostaatkanker
Uit een grootschalig Amerikaans onderzoek blijkt dat mannen die dagelijks flink wat koffie drinken minder risico lopen om gevorderde of zelfs fatale prostaatkanker te ontwikkelen.